AFVALLEN – MY JOURNEY SO FAR

Ik zit al een langere tijd te twijfelen om deze post te schrijven. Voor de mensen die mij kennen is het natuurlijk geen nieuw nieuws dat ik vertel dat ik veel ben afgevallen en dat dit een lang traject is geweest. Op mijn Facebook zal je bijvoorbeeld ook geen foto’s meer vinden van de periode voor ik ben afgevallen omdat ik die bewust heb verwijderd of de tags van die foto’s heb weggehaald. Het is namelijk niet iets waar ik trots op ben en naar terug wil. Maar heb besloten om toch een aantal foto’s met jullie te gaan delen zodat je wel het verschil kan zien. Ik weet ook niet precies hoeveel ik ben afgevallen omdat ik eigenlijk nooit op de weegschaal stond. Achteraf vind ik het wel jammer dat ik niet weet hoeveel kg ik in totaal ben kwijt geraakt. De keuze om niet op de weegschaal te staan heb ik ook bewust gemaakt. Ik heb namelijk een langere tijd in een schoonheidssalon gewerkt waarbij we mensen begeleidden bij hun afval procedure. Daarbij hadden ze een gewicht in gedachten wat hun streven was. Maar dat kan zo teleurstellend werken als je dit niet haalt maar wel gewoon al lekker in je vel kan zitten. Dus om een obsessie met kilo’s te voorkomen heb ik er dus bewust voor gekozen om niet op de weegschaal te staan.
Ik zal eerst een foto met jullie delen van toen en nu voordat ik ga beginnen met hoe mijn traject eruit heeft gezien.

Naamloos-4 kopiëren.jpg

De eerste stap is natuurlijk het besluit van tot hier en niet verder. Ik besefte me ook dat ik niet een afslank boek wou volgen dat ik in een paar weken veel kilo’s kwijt raak en dat als dan de weken voorbij zijn van het dieet dat dan de kilo’s weer net zo hard terug komen als je weer in je oude eetpatroon valt. Wat ik van plan was is mijn hele levensstijl aan te passen. Iets wat ik vol kan houden. En dat het dan wat langer duurde voordat ik mijn doel zou bereiken nam ik voor lief. Ik ben begonnen met mijn lunch aan te passen. Mijn verslaving is namelijk om hagelslag te eten. Ook de tussendoortjes ben ik langzaam gaan aanpassen. Ik zorgde dat ik altijd wel wat bij had, voornamelijk naar mijn werk. Denk aan appels, mandarijnen, kiwi’s en bananen. Ook mijn ontbijt begon ik aan te passen. Ik ben namelijk totaal geen ochtend mens dus ik nam liever iets mee in de auto wat voorverpakt was dan om 5 minuten eerder op te staan om even te kunnen ontbijten. Nu kan ik in de ochtend als ik wakker ben ook niet veel weg krijgen, als kind af aan kon ik bijvoorbeeld geen boterham in de ochtend weg krijgen. Maar wat ik dan weer heerlijk vind als ontbijt is magere yoghurt met Special K en dan doe ik er rozijntjes bij. Soms doe ik er nog wat stukjes bananen doorheen of ander fruit.

naamloos-3-kopieren

Toen dit eenmaal in mijn systeem zat ben ik begonnen met de volgende fase. Totaal niets meer snoepen en geen toetjes meer. Wat ik dus deed was ontbijten met yoghurt, stuk gezonder lunchen dus geen hagelslag meer, geen toetjes meer en mijn snack momentjes waren vervangen door gezonde dingen. Mijn enig zondig moment was het avondeten. Dus als ik zin had in een pizza, dan at ik heerlijk zonder schuldgevoel een pizza!
Frisdrank was voor mijn geen probleem om mee te stoppen om te drinken. Ik dronk sowieso al veel thee en water. Daarnaast waarmee ik wel heb moeten stoppen waren fruitdrankjes. In de ochtend dronk ik graag multi vitamine. Maar al die fruitsappen zitten natuurlijk ook veel suikers in!
Voordat ik begon aan heel de afslank procedure zoals ik het nu omschrijf heb ik ook nog een citroensapkuur geprobeerd. Geen succes! Ik kan het namelijk niet volhouden om de hele dag alleen maar te drinken en daadwerkelijk niets te eten. Wat ik hier wel aan heb overgehouden is dat ik het lekker vind om water te drinken met schijfjes citroen en cayennepeper erdoorheen. Officieel voor die kuur moest er ook nog honing door heen. Mensen kijken me nu vaak raar aan als ik dit drink, maar hey ik vind het lekker! En het is ook nog eens goed voor je lichaam.

Toen ik eenmaal begon te merken dat ik begon af te vallen kreeg ik ook weer de zin om te gaan sporten! Samen met mijn nicht Kim zijn we heel fanatiek gaan sporten. Toen we paar maandjes bezig waren, gingen we een keer per maand met een personal trainer training schema’s opstellen. Ook begonnen we steeds fanatieker te worden om toch net wat extra af te vallen. Ook bestelde ik bij body&fit shake’s en eiwitrepen. Het brood wat ik at voor de lunch vervangde ik voor crackers en rijstwafels. At extra eieren en samen met Kim besloten we voor een maand geen alcohol meer te drinken. Ik begon die laatste kilo’s hierdoor snel te verliezen en door het trainen begon je zelfs mijn abs een beetje te zien. Het geen alcohol drinken heb ik toch ruim 9 maanden volgehouden. Hierna begon het weer een beetje in te sluipen. Af en toe een wijntje drinken, weer iets lekkers te pakken. Als ik terug kijk vind ik toch eigenlijk wel jammer dat ik weer met het af en toe begon. Ik zat namelijk zo lekker in die flow en had echt geen moeite om alles te laten staan. Mijn lichaam was namelijk gewend om gezonde dingen binnen te krijgen en geen suikers meer en dat soort dingen. Met als gevolg dat ik nu weer een paar kilootjes ben aangekomen. Het is niet veel maar ik ben wel weer terug op het gewicht toen ik de eerste keer op de weegschaal stond met de personal trainer. Dus ik heb weer besloten om te gaan trainen, wat je waarschijnlijk al in de picture diaries bent tegengekomen. Begin weer steeds fanatieker te worden en langzaam begin ik ook het eten weer aan te passen. Met het eten heb ik dit keer wel wat moeite, dus om als een soort van motivatie voor mijzelf en om jullie up to date te houden van mijn proces en misschien wel om jullie ook te motiveren om mee te doen wil ik dit meer gaan delen.
Dit proces ga ik niet alleen aan. Ik heb namelijk verschillende sport buddy’s en Chantal, who’s back on the blog! Yay! Zij wil ook weer die hard trainen en afvallen. We gaan samen dit proces met jullie delen op de blog.

Healthy 2017 here we come!
Liefs,
XXXX

Denise

3 thoughts on “AFVALLEN – MY JOURNEY SO FAR

Geef een reactie