HOW TO MOTIVATE YOURSELF TO WORKOUT

Heb je voor jezelf de stap genomen om te beginnen aan een gezondere lifestyle? Dat is de belangrijkste stap, het beginnen. Maar hoe blijf je jezelf motiveren om bezig te blijven en het daadwerkelijk vol te houden? Vandaag deel ik mijn tips die ik zelf gebruik om mezelf te blijven motiveren.


Zet een doel.

En dan bedoel ik niet: ik wil afvallen of ik wil fitter worden, maar denk dan aan specifiekere doelen zoals: 10 kg afvallen,  het trainen voor een sixpack of dat je aan het eind van het jaar 10 pull-ups kunt doen. Dit zijn tevens 3 van mijn doelen die ik mij heb voorgenomen te halen. Door specifieke doelen te stellen is het makkelijker om de vooruitgang bij te houden. Zo merk ik aan mijn lichaam al dat mijn spieren sterker beginnen te worden. Ik kan veel oefeningen al een stuk zwaarder doen en als ik mijn buik aanspan begin ik al te zien dat die spieren sterker worden. Doordat ik resultaat begin te zien is dit weer motiverend om door te gaan om die doelen te gaan bereiken.
Wat belangrijk is aan het vaststellen van je doelen is dat je begint met een schappelijk doel. Ik weet van mijzelf dat ik de doelen die ik heb gesteld kan halen, ik heb dit namelijk twee jaar terug al eens behaald, maar weet je van jezelf nog niet dat het haalbaar is begin dan rustig, zeg dan bijvoorbeeld ik wil om te beginnen 5 kg afvallen of ik wil makkelijk 3 x 15 sit-ups kunnen doen. Zodra je dit doel bereikt hebt is het makkelijker om ze weer bij te stellen en te zeggen oké, ik ben nu 5 kg afgevallen nu ga ik verder en wil ik er nog eens 5 kg van af hebben.
Als je doel in het begin onrealistisch lijkt te zijn ben je sneller geneigd om af te haken door teleurstelling. Terwijl als je realistische doelen stelt die haalbaar zijn zal je merken dat je gemotiveerder bent om door te blijven gaan.

Sporty-look-blckdiamond-denise-08

Gun jezelf de tijd en wees niet te streng voor jezelf.

Tijd gunnen vind ik zelf ook altijd nog lastig, maar gun jezelf ruim de tijd voor het halen van je doelen. Het liefste behaal ik mijn doelen ook binnen 3 weken maar zo makkelijk ligt het helaas niet. Je moet beginnen bij het begin en door consequent te zijn ga je langzaam richting je doel. Het is een verandering in je levensstijl en zodra je aan de nieuwe gewoontes gewend bent zul je zien dat dit veel makkelijker zal gaan.
Om een voorbeeld te geven, een aantal jaar geleden dronk ik iedere ochtend multi-vitamine, wat echt mega veel suikers bevat. Nu tegenwoordig drink ik nog amper iets van sapjes of frisdrank en drink ik de hele dag alleen maar thee en water. In het begin vond ik het wel lastig om de gewoonte van iedere ochtend multi-vitamine te drinken te doorbreken maar nu ik het gewend ben mis ik het niet eens meer.
Gun jezelf en je lichaam de tijd om een gewoonte af te leren maar wees daarin ook niet te streng voor jezelf. Nu heb ikzelf ook vaak de neiging om te streng te zijn voor mezelf. Als ik een dagje toch heb gezondigd met bijvoorbeeld een stukje taart of een zakje chips dan kan ik dat voor mezelf niet accepteren, terwijl ik ook kan denken dat een keer zondigen geen ramp is. Zolang ik daarna maar weer met volle moed verder ga om de juiste keuzes te maken. Je kan jezelf natuurlijk ook niet alles ontzeggen.
Maar je zult merken als je eenmaal gewend bent om minder “slechte” dingen te eten het ook makkelijker is om die goede keuzes te maken. Op een feest pak ik bijvoorbeeld liever stukjes komkommer dan dat ik wat chips pak en een kop thee i.p.v. een glas frisdrank.
Sporty-look-blckdiamond-denise-09.jpg
Vind iemand die dezelfde doelen heeft.

Natuurlijk sport je voor jezelf en de doelen die je hebt gesteld moet je zelf willen behalen anders lukt het niet. Maar het is wel leuker als je samen met iemand sport.
Naast dat je elkaar kan motiveren en helpen is het ook gewoon gezelliger.
Ikzelf vind bijvoorbeeld alleen sporten leuk maar als ik samen met iemand ga is het naast dat het gezelliger is soms ook heel handig. Nu doe ik regelmatig oefeningen zoals de back squat (zie foto hierboven) en de dead lift. Ik vond het in het begin nogal lastig om hiervoor de juiste houding te behouden. Als ik dan samen met iemand ga sporten vraag ik vaak eventjes of diegene wil kijken of ik de oefening met de juiste houding uitvoer. En nu ik de oefening wat vaker heb gedaan gaat de juiste houding nu vanzelf.

Sporty-look-blckdiamond-denise-10.jpgGeloof in jezelf

Geloof in jezelf dat je kan bereiken wat je wilt. Door je gedachtengang te veranderen bereik je zoveel meer dan dat je bij jezelf denkt: dit kan ik niet. Zie een situatie als een uitdaging en denk juist bij jezelf dit gaat me gewoon lukken! Dan begin je al zoveel positiever aan hetgeen wat je gaat doen.
Als ik een nieuwe oefening op de sportschool ga uitvoeren of ik ga met veel zwaardere gewichten trainen dan normaal roep ik altijd heel snel dat kan ik niet hoor. Soms lukt het inderdaad nog niet meteen maar zolang je er in gelooft dat je dit wel gaat halen, dan zal je zien dat het je uiteindelijk ook gaat lukken. En als het je dan eenmaal lukt geeft dit zo een fijn gevoel. Uiteindelijk ga je hierin de uitdaging vinden en telkens de lat verleggen met wat je wilt bereiken.

Vaak vragen mensen aan mij hoe houd je het sporten vol of waarom vind je dit nu zo leuk? Wat ik leuk vind aan sporten is dat ik hierin mezelf kan blijven uitdagen, dat ik mijn grenzen blijf verleggen en uiteindelijk sterker ben dan dat ik zelf dacht. En dat gevoel is zo fijn. Naast dat als je eenmaal een sportsessie weer hebt voldaan zoveel energieker voelt.

Sporty-look-blckdiamond-denise-03.jpg

Beloon jezelf

En dan bedoel ik natuurlijk niet als je 2 kg bent afgevallen dat je jezelf gaat belonen met een stuk taart maar bijvoorbeeld met iets wat je graag voor jezelf wilt kopen of doen. Bijvoorbeeld  je hebt een nieuwe parfum die je graag wilt kopen, wacht ermee om dit te kopen en beloon jezelf hiermee als je een doel bereikt hebt. Of als je eenmaal het gewicht kwijt bent wat je als doel had als beloning lekker een dag te gaan shoppen en je merkt dat de kleding wat je gaat passen allemaal zoveel mooier zit, omdat je naast dat je natuurlijk bent afgevallen ook zoveel beter in je vel zit.

 

Dus in plaats van dat je denkt ik wil gaan sporten maar ik begin maandag wel, waarom niet gewoon vandaag? Wat is er op een maandag, of begin van een nieuwe maand of zelfs jaar zoveel anders dan vandaag? Ga gewoon nu, hoe sneller je begint des te sneller je je doel gaat bereiken!

 

Liefs,
XXXX

Denise

 

 

2 thoughts on “HOW TO MOTIVATE YOURSELF TO WORKOUT

Geef een reactie